Nej, det skulle jeg heldigvis ikke, og hvis du ikke har mod på 'learning-by-doing'-metoden, behøver du heller ikke at gøre det.
Hvis du godt kunne tænke dig at vide lidt mere om hvad Web 2.0, sociale medier, lovgivningen omkring ting fundet på nettet osv er og kan, er der en fin materialesamling på EMU, som er et godt sted at starte.
Udover alle de fine inspirationskilder nettet byder på, og som jeg har skrevet om her, er der også en hel del undervisere, der laver små videopræsentationer af hvordan man bruger de forskellige værktøjer. De fleste er på engelsk, men billedsiden er en god støtte.
Learn it in 5 præsenterer dels firmaernes egne præsentationsvideoer, men også egne, inklusive ideer til, hvordan man kan bruge de enkelte værktøjer.
Her kan du se en introduktions video til Twitter, som bliver udråbt til det helt store indenfor undervisning og sociale medier pt, og som jeg (heller) ikke selv er kommet i gang med. Så jeg vil da lige se med.
Mere specifikt målrettet fremmedsprogsundervisningen finder du flere instruktionsvideoer, og ideer til hvordan du kan bruge de præsenterede værktøjer på teacher training videos. Siden kan virke lidt uoverskuelig, men du kunne starte med top 20.
Og hvad skal du så stille op med de spændende links du får samlet sammen, når du kigger på andres websteder og blogs? Du kunne bruge et curator værktøj (ups, endnu et indforstået fremmedord) til at organisere dem, fx pearltrees, som jeg har skrevet om tidligere, og som du kan se præsenteret her:
Her er endnu et bud på en Twitter-intro: http://blog.leoparddrengen.dk/2012/01/velkommen-pa-twitter-de-frste-skridt.html
SvarSletTak Casper, den prøver vi også ;)
Slet