onsdag den 1. maj 2013

Dit, mit eller vores 4: fælles mind-maps

Jeg er en stor fan af mind-maps til at skabe overskuelighed over materiale - enten i en enkelt tekst eller over et forløb - og jeg sætter gerne mine elever til at lave dem sammen.

Der findes forskellige værktøjer til at lave mind-maps i, og de har alle sammen nogle svagheder af en eller anden karakter. Deres velegnethed afhænger meget af hvad man skal bruge dem til, hvor mange der skal arbejde om at lave dem, og hvordan man har bruge for at forbinde 'boblerne'.

Det gode ved dem er at de er dynamiske og kan udvides og ændres når man har brug for det, og de kan gemmes og deles - enten via links, indlejring eller download.

Mit absolutte favorit værktøj i øjeblikket er Popplet, hvis eneste svaghed er at man kun kan lave 5 gratis og ellers må ud i en betalingsløsning. Jeg har foreløbigt løst dette problem ved at lade eleverne oprette mind-mappet på skift og invitere resten af gruppen eller holdet til at arbejde med på det. Derefter kan man linke til det i Lectio, på et website, i en blog, osv. Til gengæld kan der indsættes billeder og links, der kan trækkes streger mellem boblerne ('popples') på kryds og tværs, og man kan kommentere andres popples. Det bedste er dog at det er virkeligt nemt at bruge, er smidigt og intuitivt og fremstår lækkert og enkelt.

En smart lille feature er at man kan vælge at lade navnene på dem der har skrevet en popple være synlige, så man nemt kan følge op på den enkelte elevs inputs, rette evt fejl, eller stille målrettede spørgsmål. Det bliver på den måde også synligt hvem der har bidraget i dagens arbejde, samt på hvilket plan. Et andet lille trick er at bede grupperne samle deres popples i en bestemt farve når de mener de er færdige. På den måde kan både lærer og de andre elever nemt og overskueligt se om alle grupper er ved at være der.

Det er for mig en fornøjelse at se elevernes popplets vokse frem - et sandt billede på aktivitet.

Eksemplet nedenfor er baseret på en tekst og startede med et popple med 6 faste ord. Hvert gruppemedlem skulle til hver af disse tilføje tekst, et link og et billede.

Popplet findes også som en app til ipads.


Popplet findes også som en app til ipad.

0 kommentarer:

Send en kommentar